Skocz do zawartości

2. Zmienne i ich rodzaje


# CSH External VIP Project

Masz dosyć problemów z czynnikiem zaufania w CS2 lub notorycznymi banami?

Sprawdź CSH External VIP Project.


Więcej informacji  

Rekomendowane odpowiedzi

Ta lekcja ma odpowiednik w kursie np. C++. Możesz znaleźć tam więcej informacji na temat zmiennych np: tutaj. Pamiętaj tylko że składnia w AutoIT jest inna ale pojęcie pozostaje takie same.

 

Zmienne to jakby pojemniki zawierające pewne dane potrzebne do działania programu. Jak sama nazwa mówi zmieniają one swoją zawartość w trakcie działania programu. Myślę, że łatwiej będzie to zrozumieć na jakimś przykładzie:

Załóżmy, że instalujesz program no i potrzebujesz cd-key'a jednak nie znasz go na pamięć, ale wiesz, że możesz go znaleźć na kartce, na której wcześniej go zapisałeś. Kartka posłużyła jako zmienna dla ciebie.

Tak samo jest z programem. Program nie zna niektórych rzeczy, ale możesz mu je podać w zmiennej (na kartce). Działa to na tej zasadzie, że program nie zna danych, ale wie gdzie ich szukać- w zmiennej. Przy okazji może także sam coś w niej dopisać gdyby zaszła taka potrzeba. Dość gadania czas na przykład:

 

$zmienna1 = "Weź kliknij OK" ;jak widać tworze zmienną1 i przypisuje jej jakiś tekst
$zmienna2 = 2          ;jak widać tworze zmienną2 i przypisuje jej jakąś cyfrę
MsgBox(0, "Okienko", $zmienna1 ) ;tworze wyskakujące okienko z zawartością zmiennej1
MsgBox(0, "Okienko", "Napisałeś już " & $zmienna2 & " programy.")     ;tworze wyskakujące okienko z zawartością zmiennej2

znak & łączy ciągi znaków. Nie można zapisać zmiennej zaraz po znaku " musi być łącznik ciągów znaków* - &. Ten właśnie znaczek sugeruje że chcesz przykleić kolejny ciąg znaków do poprzedniego - to jakby dodawanie. Przykład:

 

*Ciąg znaków to inaczej "zdanie" zawierające kilka liter, cyfr, znaków specjalnych lub wszystko razem.

;gdy napiszemy takie coś
$CiagiZnakow="Ala ma kota"&"Kot ma 2 kubki mleka"
;to zmienna $CiagiZnakow będzie zawierała "Ala ma kotaKot ma 2 kubki mleka" bez spacji
;pomiędzy nimi gdyż nie wstawiliśmy jej pomiędzy tymi dwoma ciągami znaków.
A więc zmienną tworzy się w ten sposób:

$nazwazmiennej = wartość zmiennej

 

Program musi rozróżniać zmienne po ich nazwie więc nie mogą się one powtarzać. W przeciwnym wypadku kompilator wyrzuci błąd.

 

zmienne można podzielić według tego co zawierają:

 

1. zmienna zawierająca ciąg znaków zawarty w cudzysłowiu:

$zmienna = "qwe123!@#"

2. zmienna zawierająca liczby zmiennoprzecinkowe:

$zmienna = 2.345

3. zmienna zawierająca tylko cyfry/liczby całkowite:

$zmienna = 22734

4. zmienna zawierająca wartość true/false:

$zmienna = True
$zmienna2 = False

Pierwszy typ zmiennej pobiera najwięcej pamięci, drugi mniej, a trzeci jeszcze mniej, czwarty najmniej. Warto używać zróżnicowanych typów zmiennych by program zabierał jak najmniej pamięci.

 

Są jeszcze inne podziały ale do nich wrócimy gdy będzie taka potrzeba. Na razie tyle wystarczy.

 

Oprócz zmiennych wyróżniamy także stałe. Ich definicja jest podobna do zmiennych, ale różnią się tym że program nie może nic w nich zmieniać. Raz ustawiona stała nie może być zmieniona przez program. Zmienia się także jej deklaracja (tworzenie zmiennej):

Const $liczbaPI=3.14
jak widać tu także jest znak dolara($) nazwa i wartość tyle że stałej (a nie zmiennej). Aby zadeklarować stałą musimy przed znakiem dolara dopisać Const(od słowa Constans czyli wartość stała). Musi być to oddzielone od dolara($) spacją !

 

Po tej lekcji powinieneś wiedzieć:

- Co to jest zmienna i stała

- Jaki jest podstawowy podział zmiennych (dotyczący też stałych)

- Co to jest deklaracja zmiennej/stałej

- Jak deklarować zmienną i stałą

- Jaki typ zmiennych/stałych potrzebuje najmniej/najwięcej pamięci.

Pozdrawiam,

Yubasek.

Odnośnik do komentarza

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Regulamin. Polityka prywatności