Skocz do zawartości

Spadki użycia GPU przy wyższym taktowaniu


sectasy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam problem z spadkami użycia GPU przy wyższym taktowaniu GPU.

 

System Windows 11. Sprzęt:

  • image.png

Problem wygląda następująco. 

Spoiler

image.thumb.jpeg.ae1bcc5a2fe027cbfb47eb68b921bacd.jpegimage.thumb.jpeg.71a9ef2cae62adb72d521499fadc2353.jpeg

 

Od 5 godzin staram sie z tym uporać, nie jestem pewny od kiedy tak mam, bo nie grałem w gry od dawna i tego nie kontrolowałem.
Całkiem możliwe ze od czasu, gdy zainstalowałem Windows 11 jakieś 1.5 miesiąca temu. Jednak jestem pewny, ze nie miałem tak od kupna laptopa ponieważ mam film na YT z podobnymi informacjami jak te wyżej i tam problem nie występował. 
W grze celowo wykonywałem dynamiczne ruchy kamerą aby podnieść taktowanie i jak widać od raz spada użycie GPU. Powoduje to spadki FPSU, przyciny.

Wszystko czego próbowałem aby się z tym uporać 

  • Wyłączałem / Zmieniałem tryby oszczędzania energii
  • Wyłączyłem włączyłem tryb hybrydowy w "Lenovo Vantage"
  • Gra jest ustawiona na "High Performance"
  • Włączałem/wyłączałem tryb gamming w windowsie 
  • W panelu sterowania Nvidia Manage 3d settings > pover managment mode > ustawiłem na prefer max Performance
  • Aktualizowałem/instalowałem szereg sterwoników od grafiki, biosa i nie tylko
  • Odłączałem podłączałem laptopa 

W internecie jest wiele tematów, filmików, wpisów na temat podobnego problemu. Sporo osob twierdzi, ze jest spowodowane przez narzucenie oszczędzania energii przez laptop/system

 

Czy o rzekomych istniejących w systemie programach działających w tle które mogą blokować użycie GPU przy wysokim taktowaniu w celu oszczędzania energii

W miarę posuwania się po osi czasu szansa na przeżycia spada w końcu do zera dla każdego.

Odnośnik do komentarza

@sectasy Miałem kiedyś podobną sytuację. Podczas gry użycie procesora i gpu spadało do 30% i miałem przez to spadki klatek.

Winowajcą okazała się temperatura procesora, komputer narzucał tzw. Thermal throttling żeby się nie przegrzał.

Może w tym przypadku będzie tak samo?

Spróbuj wyłączyć CPU Thermal Throttling w BIOSie i monitoruj temperatury procesora podczas gry.

Pomogłem? Zostaw +

Odnośnik do komentarza

Wyjaśnienie tematu chłodzenia j/w jest trafne i powinieneś to sprawdzić jako pierwsze, pasta oraz termopady w laptopach gamingowych się szybko zużywają, czasem też thermalthrotling może występować nie tyle jako zabezpieczenie przed przegrzaniem co samo przegrzewanie się sekcji zasilania, tym samym niestabilne napięcie.

 

Użycie procesora czy to graficznego, czy głównego mierzymy w czasie, ilość operacji wykonywana na sekundę - dlatego też mówi się że aplikacja wykorzystuje x czasu procesora.

Wzrost zegarów procesora graficznego o około 30% przełożyło się w wykresie na 30% spadek jego użycia przez grę. O 30% więcej czasu ma procesor przy takim taktowaniu by wykonać wymagane obliczenia, nie pracuje więc na 100%.

 

Nie jestem pewien czy to poprawne rozumowanie w tym wypadku, osobiście po sprawdzeniu wszystkich podstawowych opcji szukałbym bottlenecka gdzie indziej. Może w czasie, w którym masz dropy nie tyle co grafa nie pracuje tak jak powinna, co nie ma wszystkich danych potrzebnych do obliczeń, może kwestia doczytywania się tego jest problemem a nie samych obliczeń. 

 

Masz 32GB ramu, wierzę że działają w trybie dual channel?

Na czas testów wyłącz wszystkie zbędne aplikacje w tle, następnie wyłącz plik stronicowania i potestuj różnice.

Możesz odpalić hwinfo by logował do pliku, sprawdzisz czy gra nawet z wyłączonym plikiem stronicowania sięga po coś z dysku. W teorii drobne przycinki mogą się pojawić przy pierwszym doładowaniu danych do ramu, ponieważ w ramie zostają - dalej powinno być płynnie.

Jeżeli sięga po dysk, sprawdź czasy dostępu, w technologii nvme powinny być poniżej jednej setnej milisekundy. Im dysk bardziej zapełniony, tym wolniejszy.

 

Odnośnik do komentarza

A więc tak, nie mam pewności przez to, że własnie zmieniałem system na win 11 ale nie sądze aby była to wina temperatur
Praktycznie zawsze jak gram w jakąś grę to mam odpalony taki monitoring 
image.png.f3811de680ebec6d0977e16607fdde1a.png
Aby wiedzieć co sie akutalnie dzieje z lapkiem i temperatury nieznacznie wzrosły niż jak kojarzę granie z czasów gdzie wykorzystywało mi 99-100% GPU, laptopa nie mam jakoś bardzo długo wiec pasty są raczej jeszcze okej. Lapka kupowałem jak były zimne bardzo dni na dworze, i tym samym chłodniej bylo w domu wiec może dlatego nieznacznie wzrosły. Poza tym jak na laptop i prawie maxymalne obciążenia 75 stopni to raczej nie jest szczególnie duzo. Np. moj znajomy na swoim laptopie ASUS'a ma po 95 stopni. 

Póki co nie sprawdziłem jeszczę wyłączenia "CPU Thermal Throttling" i wolałbym jednak nie ryzykować, a jak już to jeszcze zostawię to sobie na dalszy plan.

Sprawdziłem kewstię dysku, bo rzeczywiście to mogłoby byc przyczyną problemu, ponieważ grę mam zainstalowaną na dysku HDD przenośnym ( Po prostu jak porównywałem w rozgrywce to naprawdę niewiele się zmienia w kwestii FPS, przycinek, czy nawet ładowania mapy ) A gra ma ponad 80GB wiec słabo na SSD mi było dać.
Wykonałem test w zwykłym 3Dmarku z SSDka i zupełnie ten sam efekt z upadkami GPU Usage

[MOŻLIWE ROZWIĄZANIE]
@Edit.  To jeszcze kwestia wsporna, u dołu wypisałem nowe problemy.

Przestałem w końcu szukać rozwiązania w internecie i zacząłem rozkminiać razem z pomocą waszych odpowiedzi i tak wpadłem na pewną możliwość 
Nie wpadłem na to wcześniej, ale sprawdziłem w ogóle możliwości mojej karty graficznej, i wygląda to tak


image.thumb.png.f54fee5c07ad47839c864e499e1fe71e.png


czyżby przypadek, że właśnie przy powyżej 1702 Mhz zaczyna spadać użycie GPU gdzie ja mam max 1702, nie znam sie wystarczająco ale chyba raczej coś jest na rzeczy.
Tutaj mam swoj film z czasu gdy miałem jeszcze Win 10 i można zauważyć, ze tutaj ma problem GTA 5 Online na ULTRA przekroczyć nawet 1600 Mhz

Nie wiem jak to zrozumieć do końca, i czy wgl mam rację ale wydaję mi się ze jakiś program czy coś zbyt mocno podkręciło mi kartę graficzną.
I teraz pytanie co to powoduje i jak to przywrócić do stanu normlaności. W Afterburner mam wszystko wyzerowane, w zadnym innym programie nie podkręcałem taktowania.
Jednak wygląda na to, że rozwiązaniem mogłoby być odkręcenie tego boosta na taktowanie, boosta ktory w moim przypadku wziął się z.. nie wiem skąd..

I zaś nowe Problemy
Sprawdziłem teraz co sie wydarzy gdy w afterburner ustawie -300 -400 Mhz, i dzieje sie to samo z spadkiem GPU Usage tylko ze przy niższym taktowaniu, jakby obliczyło jakoś nie wiem.. procentowo i wie w którym momencie zaniżyć użycie.
 

 Nie wiem już gdzie szukać i czego. Jak bedzie weekend i bede miał wiecej czasu to może zainstaluje na osobnym dysku win 10 i benchmark testem sprawdzę czy pojawi sie ten błąd, jeśli nie to zainstaluje win 11 na osobnym dysku i ponownie sprawdzę


Edytowane przez sectasy

W miarę posuwania się po osi czasu szansa na przeżycia spada w końcu do zera dla każdego.

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Regulamin. Polityka prywatności