Skocz do zawartości

Zmienne


Muzzik
# CSH External VIP Project

Masz dosyć problemów z czynnikiem zaufania w CS2 lub notorycznymi banami?

Sprawdź CSH External VIP Project.


Więcej informacji  

Rekomendowane odpowiedzi

Po pierwsze - co to jest zmienna? Najprościej ujmując zmienna jest to obszar ulokowany w pamięci komputera przechowywujący dane różnego typu np. index gracza, informacje o aktualnej broni, życiu, armor etc. Można na nich wykonywać przeróżne operacje np. pre/post de/inkrementacja(zwiększenie/zmniejszenie o 1) dodawanie, mnożenie, dzielenie, odejmowanie itp. Przy ich tworzeniu automatycznie ustawiane są na 0( nie przechowywują żadnych danych, są po prostu puste) chyba, że zechcemy inaczej dopisując po nazwie "= wartość".

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tworzeniu zmiennych są przypisane trzy pojęcia, mianowicie:

 

Deklaracja:

Po prostu utworzenie zmiennej, bez nadawania jej wartości:

 

 

new zmienna;
Inicjacja:

Pierwsze przypisanie wartości do zmiennej po jej utworzeniu:

 

new zmienna;
zmienna = 1;
Definicja:

Jednoczesne zadeklarowanie i zainicjowanie zmiennej:

 

new zmienna = 2;
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

W Pawnie można spotkać następujące typy zmiennych:

 

Integer:

Zmienna przechowywująca dowolne liczby całkowite np. 1, 2, 124, 553562 i wszystkie inne.

Ich deklaracja jest bardzo prosta:

 

new zmienna;

Float:

Zmienna przechowywująca liczby zmiennoprzecinkowe np. 3.5, 7.0, 2.1.

Deklaracja:

 

new Float:zmienna

String:

Zmienna przechowywująca string - ciąg znaków. Po nazwie wystarczy dodać dwa nawiasy(lub więcej w zależności jaką tablice chcemy stworzyć)

Deklaracja:

new zmienna[ilosc_znakow_tablicy];

Bool:

Tzw. zmienna logiczna, która przechowuje tylko wartość true(1), lub false(0). Zazwyczaj używane do tego, żeby określić czy coś jest włączone, lub nie.

Deklaracja:

new bool:zmienna;

Stock:

Wiele osób używa je, ale tak naprawde nie wie jak one działają. Zmienne te są tworzone tylko wtedy, jeżeli są używane, w innym wypadku kompilator je ignoruje. Zazwyczaj używane w plikach nagłówkowych .inc .

Deklaracja:

stock zmienna;

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Operacje na zmiennych:

 

Jest możliwych kilka sposobów. Pierwszy to umieszczenie znaku dodawania przed znakiem równości.

 

zmienna += wartość
Zostanie ona powiększona o podaną wartość.

Sposób drugi:

 

zmienna = zmienna + wartość
Zostaje pobierana aktualna wartość zmiennej i o ile ma zostać powiększona.

 

Zamiast plusa można użyć innych znaków np. odejmowania(-), mnożenia(*), dzielenia(/), dzielenia z resztą(%)

 

Inkrementacja i Dekrementacja

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Stałe:

Działają tak samo jak zmienne, lecz zmienną ich nie można nazwać gdyż byłaby to kompletna sprzeczność. Różnią się tym, że poprzez cały czas mają jedną wartość, która zostanie im przypisana, nie można na nich wykonywać żadnych operacji oprócz pobierania ich wartości. Przy tworzeniu przed nazwą trzeba dodać przedrostek 'const'

 

Makrodefinicje:

Bardzo podobne do zmiennych, działają na zasadzie "niech X będzie Y". Tak więc jeżeli do makrodefinicji X przypiszemy Y każdorazowe wpisanie w kodzie X skutkuje wywołaniem Y. Programiści używają ich najczęściej aby zaoszczędzić sobie wpisywania długich nazw funkcji, lub ścieżek do plików. Nie ma ograniczeń co do typu przechowywanych w nich danych. Tworzenie:

 

#define NAZWA_MAKRODEFINCJI KOD_KTORY_MA_ONA_ZASTEPOWAC
Przykład:

 

#define func1 server_exec()
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Widoczność zmiennych:

Występują dwa typy zmiennych jeżeli chodzi o ich widoczność - zmienne lokalne i globalne.

 

Zmienne globalne są tworzone poza wszystkimi funkcjami, najczęściej na początku kodu pod dyrektywami(dla zachowania estetyki) i można je używać w każdym miejscu. Zmienne lokalne są przeciwieństwem - deklarowane wewnątrz jakieś funkcji i używanie tylko w niej.

 

W najbliższym czasie opisze jeszcze tablice i ich używanie.

 

 

Źródło amxx.pl

Zapraszam na mojego twittera:

@Muzzikx

Odnośnik do komentarza

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Regulamin. Polityka prywatności